Forum .:Rock 'n Metal:. Strona Główna
  FAQ  Szukaj  Użytkownicy  Grupy  Galerie   Rejestracja   Profil  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  Zaloguj 

Anton Webern

Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu Forum .:Rock 'n Metal:. Strona Główna -> Muzyka klasyczna
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
mahavishnuu
Dżonson
Dżonson



Dołączył: 11 Mar 2013
Posty: 563
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 60 razy
Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Śro 13:13, 23 Wrzesień 2015 Temat postu: Anton Webern




ANTON WEBERN


Trudno byłoby znaleźć kompozytora, który stworzył tak mało muzyki, posiadającej jednocześnie tak wielką rangę artystyczną. W ciągu swojego życie napisał zaledwie 31 kompozycji. Mało tego, są one zazwyczaj krótkie. Najdłuższa trwa nieco ponad 10 minut. Webern jest zatem prawdziwym przeciwieństwem Georga Philippa Telemanna, który z zapałem godnym stachanowca natrzaskał ponad 3000 utworów.

Muzyka Weberna jest jedyna w swoim rodzaju. Niezwykle wyrafinowana, zazwyczaj mocno wyciszona, oparta na specyficznej narracji, która jest zdeterminowana charakterem materiału dźwiękowego. Kompozytor lubował się w nieproporcjonalnych zestawieniach, które budziły zdziwienie krytyków i słuchaczy. Dobrym przykładem niech będzie tu słynne „Pięć utworów na orkiestrę”. Dzieło napisane na wielką orkiestrę symfoniczną składa się z drobnych miniatur. Najbardziej jaskrawym przykładem jest czwarty utwór w tym zestawie, trwający zaledwie kilkanaście sekund. Wpisuje się on jednocześnie w poszukiwania kolorystyczne, które zainicjował Schönberg. Dokładnie chodzi o jego kontrowersyjne „klangfarbenmelodie” (jeden akord poddawany jest przeróżnym zmianom instrumentacyjnym, co prowadzi w rezultacie do tego, że co rusz przybiera inną barwę). Język muzyczny Weberna stawał się coraz bardziej aforystyczny, tkanka dźwiękowa ulegała coraz większej dezintegracji, co było związane z eksperymentami fakturalnymi, które później określono mianem punktualizmu.

Nie da się ukryć, że muzyka Weberna jest bardzo trudna w odbiorze. Stawia przed słuchaczem ogromne wymagania, częstokroć zmusza do przestawienia się na inną percepcję kompozycji. Ciężko jest odbierać ją w tradycyjny sposób, jako logiczny, linearny ciąg dźwięków. Niezwykle poszarpana narracja, bazowanie na króciutkich motywach, będących częstokroć w opozycji do następnych, silna dysonansowość, odejście od tonalności – nie są to elementy pożądane przez słuchaczy przyzwyczajonych do tradycyjnych form, melodii i harmonii. Opór materii społecznej wobec takiej twórczości był więc ogromny, dlatego nie dziwi fakt, że kompozytor w pierwszej połowie XX wieku nie zdobył uznania.

Webern to niewątpliwie „ojciec” powojennej awangardy. Nie sposób wyobrazić sobie Nowej Muzyki bez tego artysty. Jego twórczość była inspiracją oraz punktem wyjścia do własnych eksploracji dla czołowych twórców działających w latach 50-tych. Od razu wypadałoby podać takie nazwiska, jak: Stockhausen, Boulez i Nono. Cały dorobek Weberna mieści się na trzech płytach kompaktowych. Dla każdego, kto interesuje się dwudziestowieczną awangardą jest to jazda obowiązkowa.



LISTA PRZEBOJÓW ANTONA WEBERNA


Oto moja subiektywna gradacja „przebojów” tego austriackiego kompozytora:


1. Six Pieces for large orchestra , op. 6
2. Variationen fur klavier, op. 27
3. Five Pieces for orchestr, op. 10
4. Entflieht auf leichten Kähnen for a cappella choir, on a poem by Stefan George , op.2
5. Variationen fur orchestra, op. 30
6. Das Augenlicht for mixed choir and orchestra, on a poem by Hildegard Jone , op.26
7. Cantata No. 1 for soprano, mixed choir and orchestra, on a poem by Hildegard Jone, op. 29
8. Passacaglia for orchestra, op. 1
9. Symphony , op.21
10. Concerto for Nine Instruments, op. 24

https://www.youtube.com/watch?v=mlfPnN7NHc0


Post został pochwalony 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
nihil reich
Hipopotam
Hipopotam



Dołączył: 03 Lip 2013
Posty: 1211
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 17 razy
Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Śro 15:04, 23 Wrzesień 2015 Temat postu: Re: Anton Webern

mahavishnuu napisał:
Cały dorobek Weberna mieści się na trzech płytach kompaktowych.


Complete Works ma trzy płyty, ale Complete Webern (też Bouleza) ma sześć Confused. Czemu tak, czy to drugie zawiera jakieś alternatywne wersje dodatkowo, czy OSZUKALI?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
mahavishnuu
Dżonson
Dżonson



Dołączył: 11 Mar 2013
Posty: 563
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 60 razy
Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Śro 23:46, 23 Wrzesień 2015 Temat postu:

Wersja trzypłytowa zawiera tylko „oficjalne” nagrania kompozytora – to po prostu opusy od 1 do 31 . Tak, jak widział to sam kompozytor. Rozszerzone wydanie Bouleza zawiera kompozycje, które Webern nie zaliczał do opusów z różnych względów (były to na przykład jego młodzieńcze próby kompozytorskie, ewentualnie te odnalezione już po jego śmierci).

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
nihil reich
Hipopotam
Hipopotam



Dołączył: 03 Lip 2013
Posty: 1211
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 17 razy
Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 00:29, 24 Wrzesień 2015 Temat postu:

Dzięki za wyjaśnienie. W takim razie 6-płytową edycję sobie na razie odpuszczę.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu Forum .:Rock 'n Metal:. Strona Główna -> Muzyka klasyczna Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1


Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB Š 2001, 2005 phpBB Group
Theme bLock created by JR9 for stylerbb.net
Regulamin